Giftigt för hunden

  • Choklad (påverkar nervsystem, hjärta & muskulatur)
  • Vindruvor & russin (akut njursvikt)
  • Lök (anemi)
  • Deg (jäser i magen & kan utveckla alkoholförgiftning)
  • Avokado (innehåller ämnet persin som kan ge förgiftning)
  • Rabarber (hämmar bildandet av röda blodkroppar)
  • Xylitol (hastigt blodsockerfall, kräkningar)
  • Svamp (hallucinationer, magont, påverkar njurar & lever)

Skriv gärna en kommentar eller två om jag har missat ngt väsentligt! 

Uppdatering: fick en länk till en informativ pdf-fil om Giftigt för hunden.

Det här inlägget postades i Uncategorized och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

8 kommentarer till Giftigt för hunden

  1. katinka skriver:

    Avokado och choklad är mina favoriter så man får vara försiktig och inte lämna något framme. Våra glupska hundar kastar sig över allt man kan tänka sig om de får chansen, det gäller att de inte får några chanser.

    • nattlejonet skriver:

      Precis, känner igen det – Zappa stoppar i sig allt som går in i munnen men jag har vant mig vid att alltid plocka undan allt ätbart, så hittills har det inte hänt ngn olycka!

  2. katinka skriver:

    Sparar den filen! En av våra valpar fick tag i värktabletter för människor och åt ett par tabletter. Men det visade sig (efter kontakt med vet. på Strömshólm) bara motsvara ungefär en dos Rimadyl så det var ingen fara. Är glad att jag inte gillar vindruvor eller xylitoltuggummi och chokladen har jag stenkoll på, så annars har vi klarat oss bra.

  3. katinka skriver:

    Ja, där lärde man sig en läxa. Men jag tror ingen av våra andra hundar klättrat upp på köksbordet vare sig förr eller senare. Men man får räkna med att sånt kan ske helt enkelt.

    • nattlejonet skriver:

      Zappa passar på så fort hon får chansen att ta ngt gott (oavsett var det är) så jag är försiktig & plockar undan väl. Nya hundvakter brukar gå på en nit innan de lär sig…

  4. Malin skriver:

    Jag fick veta för bara nått år sen att vindruvor var farliga för hundar, och nu får jag reda på att även avokado och rabarber är det!!! Men efter ungefär fyra års konsumtion av både vindruvor, lök, avokado, rabarber & svamp så är dom antagligen härdarde eller helt okänsliga för dessa ämnen för dom har aldrig någonsin blivit sjuka 🙂
    Xylitol, choklad och tabletter har jag dock stenkoll på!
    Kakan satte en gång i sig ca 10st rimadyl……. Lika glad var hon för det! Stålhundar, peppar peppar! 🙂

    • nattlejonet skriver:

      Det luriga är att deras inre organ kan ta stryk utan att vi märker nga symtom. Men det är inte lätt att hålla reda på allt som kan vara giftigt, & ibland kommer de ju åt saker som det inte är meningen att de ska äta…

Kommentera

