Agility på Åland

Under gårdagen dömde jag på en mindre agilitytävling hos ÅBSK  på Åland. Effektivt & trevligt! Fast jag fick slita lite som domare med 3 banor i varje klass & en agilitybana resp. en hoppbana att styra upp ombyggnationer på – det gick i ett kan man säga…

Klass 3-hundarna var riktigt bra,  i klass 1 & 2 saknade jag en del hinderkunskap & tryck framåt – hoppas det kommer även hos de ekipagen med mer träning! Riktigt roligt att kunna diskutera & jämför likheter & olikheter mellan finsk & svensk agility vad det gäller stämning, tävlingsregler, kultur, klubbverksamhet osv. Ett nytt hindernamn fick jag lära mig också; ”kryp” (när hunden skulle igenom en tunnel).

Nu ska jag vila ifrån agilitybanor nga dagar innan det är läge att börja rita sex st klass 3-banor till nästa domaruppdrag som är hos Nordmalings BHK om två veckor. Än far jag hit & än far jag dit…

Det här inlägget postades i Agility, Emma och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Agility på Åland

  1. Marketta skriver:

    Du fick ju alla fall fint väder där borta. Ser att dom också har investerat i dom här nya kontaktfältshindrena. Det har visst kommit en skrivelse från SBK till klubben ang godkännande av nya tävlingar. Ett av kraven var att kontaktfältshindrena har matta i två färger så att kontaktfälten syns. Vad bra och komma med det kravet nu när snart alla klubbar har investerat i dom här i gummigranulat, även vi.

    • nattlejonet skriver:

      Jupp, det var fint väder! Nu vet jag inte om jag förstår dig rätt, men min tolkning av SBK/CAGs skrivelse är att det viktiga är att det är tydlig färgskillnad på kf jämfört med resten av hindret – inte att det är matta som underlag. Hoppas du förstår hur jag menar! 🙂

  2. Marketta skriver:

    Jo, jag förstår vad du menar, och jag hoppas verkligen att det är så.

Kommentera

