En helt annan värld

Jag var förbi Knivsta BK idag för hinderpyssel. Soligt & trevligt till att börja med, sedan startade ngn form av IPO-träning i ena änden av apell-planen. Utan att ha informerat mig (de släppte in mig för att hämta grejer i det låsta förrådet, så de visste att jag fanns på klubben med mina hundar) började de slå med en pisk (i riktning mot sina hundar) massvis med gånger så att det lät som knallskott. Där & då var jag väldigt glad att ingen av mina hundar är skottberörda!!

Jag tittade på deras träning på långt avstånd medan jag pysslade med mitt & det jag såg gav mig liksom en obehaglig känsla. Inte så att de på ngt vis var elaka eller slog hundarna men det är väääldigt långt ifrån hur jag tränar hund & vad jag är van vid att se. Hade egentligen tänkt ta nga hinder med Bill efter mitt pyssel, men jag valde att åka hem & gå en promenad istället.

När man ser sådan träning är det inte så svårt att förstå alla BKs där samarbetet inte fungerar mellan framförallt agility (vad jag vet, men det gäller säkert rallylydnad också i många fall) & övrig verksamhet.Vi håller på med hund allihopa – men lever i helt olika världar…

Det här inlägget postades i Uncategorized och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

8 kommentarer till En helt annan värld

  1. KeesAnette skriver:

    Joddu visst är det märkligt att ”dom måste träna så annorlunda med sina Tuffa hundar” och att det går inte att komma daltandes med våra mjukismetoder Tråkigt att se att hos vissa har utvecklingen stannat av för ca 30 år sen …. 😉

  2. Sofia skriver:

    Låter inte som en trevlig träning! 😦

    • nattlejonet skriver:

      Nej, när jag som håller på så mkt med hund reagerar då kan man ju undra över hur sällskapshund- eller icke-hundmänniskor tolkar det som hände på planen. :-/

  3. Jobbar en hel del med mina hundar. Agility, lydnad, rallylydnad, flyball, trix o konster, spår, sök och skydd. Det handlar helt enkelt om att man jobbar med olika motivatorer i olika arbeten. Har inget med ”gammalt tänk” att göra men jag kan förstå att det kan upplevas obehagligt om man inte förstår vad som händer eller hur det går till. Alla ni som undrar, sök upp en IPO/skyddsgrupp och fråga om du får vara med som åhörare så kan någon kunnig förklara vad som händer och varför man t.ex använder piskan. Skyddet/IPO är hårt kontrollerat och den enda gren där du måste avlägga prov INNAN du får tävla. Men visst är det långt från vår agilityvärld. 🙂

    • nattlejonet skriver:

      Tack för din förklaring! Klart är iaf att det ser ganska våldsamt ut & vet man inget om det kan man säkert tolka det som händer helt uppåt väggarna. Hos mig efterlämnar det ändock en mindre trevlig känsla, men jag erkänner att jag inte kan någonting om IPO/skyddet!

Kommentera

