Små barn förstår hundar

Hittade två intressanta artiklar om att barn instinktivt kan förstå hundars intentioner med hjälp av skall/morrningar & hur hunden ser ut:

Sex månader gamla barn vet instinktivt hur en aggressiv och en vänlig hund ser ut, även om de aldrig har sett en hund förut.

Det konstaterar forskare vid Brigham Young University i USA utifrån en undersökning med 128 små barn, som aldrig hade haft närkontakt med en hund. Barnen fick se två olika bilder av samma hund. På den ena bilden var hunden aggressiv med blottade tänder.

På den andra bilden var den vänligt sinnad och utan blottade tänder. Forskarna spelade sedan upp ljud av aggressivt morrande och vänliga skall i slumpvis ordning och kontrollerade om barnen kunde koppla ihop de rätta ljuden och bilderna. Det kunde de. Typiskt var att barnen tittade längst tid på den bild som motsvarade ljuden.

(Illustrerad Vetenskap, Science Daily)

Barn förstår hundskallens innebörd (Per Jensen (igen)):

Förmågan verkar finnas redan hos förskolebarn. Den ungerska forskargrupp som under Adam Miklosis ledning tillfört så mycket ny kunskap om samspelet mellan hundar och människor har publicerat ytterligare en pusselbit i den stora bilden. Man har tidigare visat att förmågan att rätt klassificera inspelade hundskall (t ex ”aggressiva”, ”rädda”, ”ensamma”) är nästan helt oberoende av tidigare hunderfarenhet. De flesta försökspersoner kan placera ett skall i rätta kategori långt över vad som förväntas vid slumpval. Nu har man studerat små barn, 6,8 och 10 år gamla och visar att de också klarar denna uppgift bättre än slumpen. Men olika skall skiljer sig i svårighetsgrad och bara tioåringarna kunde känna igen lek-skall med säkerhet. Förmågan att förstå innebörden av hundens vokala signaler verkar alltså finnas hos även mycket små barn och ger ett visst stöd till en av mina favorithypoteser, nämligen att detta är en genetiskt nedärvd förmåga hos oss människor. Jag tror ju att vi under evolutionen selekterats för att bli bra på att umgås med hundar.

(Etologinytt)

Ursprunglig artikel:  Pongrácz, P et al (2011). Do children understand man’s best friend? Classification of dog barks by pre-adolescents and adults. Applied Animal Behaviour Science 135: 95-102

Annonser
Det här inlägget postades i Forskning, Tidningar och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s